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Refugees & Migrants – Educational Work

Recognizing Existing Skills and Abilities

Work with refugees and migrants represents a major focus at ÖJAB’s BPI.

Educational Work at ÖJAB

ÖJAB has been housing refugees at its dormitories since 1956. And ÖJAB also supports the education and integration of refugees with various offerings at its BPI.

The BPI works to ascertain refugees’ existing job-relevant skills and offers targeted training and support in order to integrate them into Austria’s working world.

GIG – Gender Integration Gamification

The innovative project GIG aims to use game development and gameplay (especially where it involves the use of new media) to convey curriculum content and realize developmental goals among game participants while initiating processes of skill development. This gamification tool’s thematic orientation is the integration of young male and female migrants.

The emphasis here is on dealing with gender-related topics and gender-specific understandings of roles. Alongside asking questions of the participants in the target group and encouraging their participation, this project also involves measures in which trainers (from various integration-related programs) as well as integration experts are interviewed on the overall topic and invited to contribute their work.

During this project’s run, a gamification tool is to be developed and implemented in a playable form. The BPI’s responsibility in this project is above all that of creating a field of activity and research as well as actively leading the development of learning and teaching goals for the target group.

Together with several project partners (MAKAM Research GmbH, die Berater® Unternehmensberatung GesmbH, University of Vienna – Institute of Sociology), new methodical and didactic approaches are being pursued here.

GIG is supported by the Austrian Research Promotion Agency (FFG).

This project was officially launched in September 2019 and runs for 24 months.

Further information: gigprojekt.at, office@bpi.ac.at

GIGs leading team.GIGs leading team.

Forschungsprojekt zu GIG

Gamifizierte Auseinandersetzung mit eigenen und fremden Bildern von Männlichkeit und Weiblichkeit

Das spannende Forschungsprojekt der MAKAM Research zum GIG-Projekt untersucht, wie Integrationsprozesse in Bezug auf die Themen Geschlecht und Identität mittels mobiler Apps und mit gamifizierten Ansätzen gefördert werden können. Außerdem beschäftigt sich das Forschungsprojekt  auch mit den Einflussfaktoren der Entwicklung von geschlechtsspezifischen Normen und Werten sowie der darauf basierenden Geschlechterrollen:

Geschlechtliche Identität und Geschlechterverhältnisse sind ein zentrales Element der Sozialstruktur in Gesellschaften. Ein Thema, das vielfältig ist und sich nicht einfach auf Stereotype reduzieren lässt.

Die Zielgruppe von GIG (Asylberechtigte und subsidiär Schutzberechtigte aus Syrien, Afghanistan, Pakistan und dem Irak) ist sehr divers. Mindestens genauso viel Vielfalt und Variation gibt es bei den Geschlechterrollen und Vorstellungen von geschlechtlicher Identität. "Mannsein" und "Frausein" in einer modernen Gesellschaft sind keine Gruppenzugehörigkeiten, die über Statusrollen im Rahmen einer Geschlechterordnung vermittelt werden. Vielmehr spiegeln sie Erfahrungen von Individualität im sozialen Beziehungsraum wider. Diese Erfahrungen entstehen im sozialen Umfeld  bzw. Lebensbereichen wie Familie, Arbeit, Schule, Freunde usw.  

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